5 észrevétel, ha kezdő jógázó vagy

 

A jógáról mindenkinek van egy elképzelés a fejében. Van, aki szerint semmi értelme, más egy egész életformát szentel neki. Én az utóbbiak felé haladok és téged is arra biztatlak, hogy tedd ezt. El is mondom, miért. 

 

Fotó: Canva.com

 

Arra pontosan nem emlékszem, mikor hallottam először a jógáról, de az élénken él bennem, hogy nagyon sokáig nem tudtam hová tenni. Azt gondoltam, jó lehet, de valahogy akárhányszor nekiálltam, sosem éreztem azt, hogy nekem ez az életem része lesz. Nem kötött le, hogy össze – vagy épp kitekerjem magam, és csak felidegesített, amiért nem úgy nézett ki egy-egy póz, ahogy a képeken láttam. Így jó darabig nem is foglalkoztam vele. Idáig.

Pár hónapja megint el kezdett érdekelni. Olyan volt, mintha most jött volna el az ideje annak, hogy az életem része legyen. Utána olvastam, tanultam róla, tökéletesítettem a pózokat, és rendszeresítettem a mindennapjaimba. Megértettem, hogy mit is jelent jógázni.

Ha te is kacérkodsz a gondolattal, hogy kipróbáld és akár rendszeres testmozgásként a jógát válaszd -igen, ha rendesen csinálod, akkor annak tekinthető -, jó ha tudsz néhány dolgot, amit kezdőként tapasztalni fogsz.

 

Nehezebb, mint gondoltad

Biztosan láttál már képeket, videókat, amiken jógáznak vagy akár személyesen is tapasztaltad. Aki régóta és elhivatottan gyakorolja, annak olyan légiesnek, könnyűnek tűnnek a mozdulatai. Az az érzésed, hogy a te izmaid is ennyire nyúlékonyak, aztán rájössz, hogy nem.
Amikor elkezdtem a gyakorlatokat, a legalapvetőbb póz is kínszenvedés volt. Nem értem le a földre, anélkül, hogy behajlítottam volna a térdem. És még így is fájt. Ne tudtam hátra hajolni. Féllábbal megállni a fapózban pedig jó nagy pofára eséssel ért véget. Ez van. Hosszas üldögélés és kevés mozgás mellett az ember izmai nem úgy reagálnak, ahogy mi azt fejben elképzeljük. Gyakorlás, gyakorlás, és még több gyakorlás kell ahhoz, hogy idomuljon a tested a jógához. 

 

Már az elsőnek érzed a hatását

Amikor az első, kb. negyedórás jógámat végigcsináltam, úgy ültem a földön percekig, mint aki egy másfél órás edzésből jött. Negyedóra! Nem sok, igaz? Mégis képes volt a jóga annyira átmozgatni és felfrissíteni, hogy itt beleszerettem. És nem csak testileg érzed a jótékony hatását, hanem mentálisan és lelkileg is. Nekem nagyon sokat segít a lecsendesülésben, épp ezért nem is nagyon szeretem zenére vagy irányításra csinálni, mert akkor nem tudok kikapcsolni. Szerintem a jóga lényege pont az, hogy elcsendesedsz, magadra figyelsz és arra, hogy mire van szüksége a testednek.

 

Igényled

Az előbbi hatás eredménye volt, hogy azonnal azt éreztem, én ezt csinálni akarom. Annyira jó érzés volt, hogy végre magukhoz tértek az izmaim, hosszú évek nyomorgása után, hogy szomjaztam rá, hogy újra jógázhassam. Megtanultam hallgatni a jelzésekre, hogy melyik póz az, amire a leginkább szükségem van. Ez a kulcs, hagyd, hogy a tested irányítson és újjászületsz egy-egy jógázás után.
Ráadásul ennek nem is kell hosszúnak lennie. Már egy tíz perces jóga is több mint a semmi.

 

Könnyen beilleszthető a napodba

Ha valaki azt mondja, nincs ideje jógázni, edzeni vagy saját magára főzni, azt be kell valljam nem nagyon érem. Az elsődleges prioritásnak önmagunk jólléte kell hogy legyen, minden más csak ezután jöhet. Hogy akarsz valahol máshol száz százalékot nyújtani, ha te is csak takaréklángon pislákolsz? Éppen ezért kell magaddal kezdened a törődést. Ez pedig a megfelelő ételek és a test- és mentális edzésen keresztül kezdődik.
Figyeld meg egy napod vagy akár egy heted, írj le minden részletet. Mikor, mit csináltál, meddig. Miért? Elhagyható-e vagy összevonható-e mással? Biztosra veszem, hogy fogsz találni olyan pontot a napodban, ahová legalább egy negyedóra jóga beilleszthető. Vagy a reggeli rutinba, vagy a lefekvés előttibe, vagy Uram bocsá’ az esti filmezés alatt. Ha nagyon akarod, találsz rá időt. Ami nem betuszkolt, na tudjuk le idő, hanem minőségi idő. Önmagadért.

 

Bárhol, bármikor

A jógában az a legjobb, hogy nem kell hozzá semmilyen felszerelés. Tudom, menőn néznek ki a matracok, csini rucik és egyéb kellékek, de hidd el nekem – tényleg, én ezek nélkül kezdtem bele – nélkülük is menni fog. Ugyanolyan érzés a kobra póz egy kényelmes rövidnaciban, mint egy trendi jóga cuccban. A felszerelések egyébként is segédeszközök, nem divat kellékek. Szóval, ha nincs semmid, az nem kifogás. A sima padlón is pont olyan jó lesz, mint egy jól felszerelt jóga stúdióban.
Ráadásul bármikor végezheted, amikor szükségét érzed.

Akár rendszeresen, akár csak heti párszor, de remélem, hogy te is az életed részévé teszed a jógát. Hihetetlen hatásai vannak, mind fizikai, mind lelki és mentális téren. Ha megtalálod a neked megfelelő irányzatot, biztosra veszem, hogy azt fogod kérdezni magadtól, miért nem kezdtem ezt én el hamarabb…

Namaste.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések